Pada 2 mgu terakhr pembelajaran kom dalam pendidikan kami telah diajar oleh puan sakinah untuk membuat data pelajar menggunakan microsft access
Langkah-langkah untuk membuat Microsoft Access ialah:
Langkah-langkah untuk membuat Microsoft Access ialah:
1. Klik Microsoft Office Access
2.Klik Blank Database
3.Taip nama file sbg maklumat pelajar 4.Tukar format file ke 2002-2003 database. 5.Klik create 6.Pada table 1,taip maklumat peribadi pelajar seperti nama,alamat,nama bapa,nama ibu,pendapatan dan no telefon. 7.Right klik kepada table 1 dan tekan save.Namakan sebagai peribadi. 8.Klik create dan klik table 9.PAda table ke 2 taip maklumat kurikulum pelajar seperti BM,BI dan lain2. 10.Tekan right klik pada table.Save dan namakan sebagai Kurikulum 11.Klik create dan klik table. 12.Pada table ke3,taip maklumat kokurikulum seperti persatuan,kelab dan sukan. 13.Right klik pada table dan namakan sebagai Kokurikulum 14.Untuk menghubungkan ketiga2 table.klik database tools dan klik relationship. 15.Jadual show table keluar dan pada bhgn tables,add table peribadi,kurikulum,dan kokurikulum kemudian close. 16.Tarik id tanpa melepaskan mouse dari table peribadi ke kurikulum kemudian dari table kurikulum ke kokurikulum. 17.Kemudian close relationship tersebut dan save 18.Untuk membuat form,klik create dan klik more form dan klik form wizard. 19.Data form wizard akan keluar,ambil kesemua data dari bhgn kiri ke kanan bg ke3 table kecuali id.id hanye perlu dmasukkan skali shja. 20.Kemudian tekan next pilih layout dan tekan next lagi.kemudian pilih style pula dan tekan next.kemudian namakan form tesebut sbg borang maklumat pelajar.klik finish 21.Bagi mengisi pendapatan,data bg pendapatan harus ditukar kepada currency tekan menekan database sheet 22.Isi borang dengan memasukkan maklumat pelajar.Ruangan id ditinggalkan.Untuk ke data pelajar seterusnya tekan ke kanan di bwh form tersebut. 23.Untuk membuat query pula,klik create dan klik query wizard. 24.klik simple query wizard,setrusnya pilih field yg kte nak bg soalan yg mahu ditanya.kemudian klik next,taip title dan klik next lagi dan taip tajuk soalan klik finish. 25.Kemudian bagi soalan pasal pendapatan,right klik pada table persoalan tersebut dan klik design view. 26.Pada bahagian criteria pendapatan taip <=800(cnth bg pendapatan kurang bg 800) 27.Bg soalan pasal sukan pula mst menaip 'jenis sukan' pada criteria 28.Untuk membuat report pula,klik create dan klik report wizard. 29.Pilih field berdasarkan soalan yang ingin dibuat laporan.tekan next,pilih urutan menurun atau menaik,klik next lg,pilih orientation sbgai landscape,kemudian klik next lg.pilih style dan klik next.taip title laporan dan tkn finish.



1 comments:
aduhh..
langkah ko ni, mmg bagus..tapi,tulisan ko ni kecil sangat susah aku nak baca..
ku cadangkankan, ko besarkan font die k..
daa b :-)
Post a Comment